Friday, April 15, 2011

... lagi satu INFO for Sharing...






                                             

TIP UNTUK CABARAN ANUGERAH `GREATEST FAT & WEIGHT LOSER’

Berat badan dapat dikawal sekiranya kita mengetahui cara mana hidangan makanan dinilai dari segi kelebihan atau kekurangan kalori yang diperlukan oleh badan. Apabila makanan yang dimakan melebihi tenaga yang diperlukan oleh  badan, tenaga yang lebih ini akan ditempatkan di beberapa tempat lemak dalam badan dibawah kulit. Sekiranya kelebihan tenaga ini berterusan, lemak di badan akan bertambah dan begitu juga timbangan badan. Makanan yang menghasilkan tenaga yang kurang dari yang diperlukan oleh badan, lemak simpanan di badan akan dipergunakan sebagai sumber tenaga tambahan. Jika kekurangan ini berlaku, simpanan lemak di badan akan habis dan badan terpaksa mendapatkan tenaga dari tisu-tisu yang lain sebagai sumber tenaga tambahan yang baru. Akibatnya, badan menjadi kurus dan tidak bertenaga.



CARA MENENTUKAN BILANGAN KALORI YANG DIPERLU SETIAP HARI

Tenaga yang dikehendaki oleh badan adalah berbeza dengan bilangan atau berat pekerjaan yang hendak dibuat. Cara yang mudah untuk memastikan banyaknya tenaga yang diperlukan seharian berdasarkan aktiviti-aktiviti dan jarak masa aktiviti itu dilakukan.

CONTOH

Manusia memerlukan sebanyak lebih kurang 1 kalori setiap jam bagi setiap Kg berat badan untuk kadar metabolisme.

154 Ibs (70Kg ) x 24      = 1680 k.kalori (LELAKI)
110 Ibs (50Kg ) x 24      =  1400 k.kalori (PEREMPUAN )

JUMLAH KALORI YANG DIPERLUKAN
KM + JENIS AKTIVITI  = K.KALORI

NOTA : 1 Kalori = 0.001 Kilo Kalori




aku rasa berat badan aku sekarang dengan ketinggian dah ideal...
coz berat aku sekarang 55kg..
hahaha muka tetap bulat,
tapi tinggi aku 166 @ 168 cm (hehe tak ingat tetap tapi sekitar tu la... )
so klu tgk BMI dah ideal dah tu... huhu :)

see.... aku dah test dah kira BMI aku... total BMI aku is 19.5 ... it still categories in Normal Weight.. hehehe
so tak de la risau sangat smpai overweight.. klu korang rasa korang ni gemuk @ kurus korang try la.. search je kat google BMI calculate ...



klu tak puas hati cuba la.. semoga berjaya....







No comments: